בניית אתרים
   דף הבית    מזמורי הכהנת    ☺ ניווט מהיר באתר ☺    מערכת האתר     אָבֵרָה מָנְגיסְטוֹ
פורום יוצאי אתיופיה

 

 
 פורום אתיופים ברשת

♣° פורום יוצאי אתיופיה°♣
[חזרה לפורום]  
מחבר הודעה
[dodoel]
  האמת מאחורי יהודי טיגראי.   27/03/2010 18:22 

הצטרף בתאריך :
08/12/2009 02:50
שלום לכל מי שקורא את הפוסט הזה, מזה מספר שנים ישנם טענות מצד גורמים בעיקר יוצאי גונדר על "יהדות" של היהודים מטיגראי. כל אלו הטוענים לפקפוק שכזה יחקרו את מקורות עדה זו ויגלו שיש הרבה מתחת לכל המעטה, תולדות יהדות טיגראי נמצאים בתהום הנישה ולכן החלטתי לצאת כנגד אותם מתלהמים, אני כבר חוזה חלק מהתגובות שיכללו בהם "אתה טיגראי" וכאלה, ולכן אכתוב כבר עכשיו אני גונדרי יליד ווגרה. לא באתי לסקור את מוצא יהודי חבש, אלא את תולדות יהודי אקסום וטיגראי.

1. ההפרדה הלשונית בין היהודים דוברי טיגרית לבין היהודים דוברי אמהרית

הדבר הבולט ביותר בשוני בין שני הקבוצות הוא השפה, אך ראשית כל מתי בכלל החלה ההפרדה הלשונית או בשאלה אחרת מתי נוצרה ההיפרדות בין החבשים והיווצרותם של הטיגרים והאמהרים? חבש של שלהי העת העתיקה היא הממלכה האקסומית נוסדה על ידי המהגרים הערביים מתימן ייסודה מתוארך למאה ה-1 לפנה"ס. אותם ערביים הם למעשה חלק מגל הגירה שהיה קיים בין אזור קרן אפריקה לחצי האי הערב מאז החל האדם להופיע על האדמה. את ההשפעות על חבש ניתן לחלק לשני אזורים הצפונית לטקזי (טיגראי-אריתריאה) ודרומית לטקזי (אמהרה). כל אדם שיודע להתמצא במפה יראה כי העיר אקסום ערש הציוויליזציה האתיופית העכשווית נמצאת בטיגראי ולא רחוק מהגבול האריתראי. כמו כן כל אלו הגורסים כי מוצאה של ביתא ישראל הוא מיהודים תימניים ימצא כי ככל הנראה באזור טיגראי יופיעו ראשוני היהודים. אקסום שכנה בתחילת דרכה באזור טיגראי ולקחו כמה מאות שנים עד שהתפשטה דרומית לטקזי, השפה החבשית הראשית שממנה יצאו כל השפות האתיופיות שמיות לרבות האמהרית והטיגרית היא הגעז. אפשר לומר למעשה כי יהודי אקסום היו טיגרים, אך אמירה זו מקדימה את המאוחר שהרי החבשים התפצלו רק לאחר נפילת אקסום.

2. שפתם של ביתא ישראל לפני הופעת המהגרים הערביים – והאגאו אז בארץ.

סליחה אם אני שובר מיתוס עתיק, אך שפת הגעז היא אינה השפה המקורית של העדה, מסורת העדה גורסת היהודים הגיעו ממצרים וכאשר הלו הגיעו לחבש היו בה שבטים כושיים (דוברי שפות כושיות) מקומיים, אחד מהעמים המרכזיים באזור לפני הופעת החבשים והיהודים הוא האגאו. עם זה מופיע אף ברושמות של מצרים העתיקה, רישומי הגיאוגרפים ההלניסטים (דוגמת תלמי וסטארבון) ובהילוגריפים אקסומים, עם זה הוא העם המקורי של חבש. כאשר היהודים הגיעו לחבש העתיקה, הם פגשו את האגאו ואימצו את שפתם. עם עלייתה של ממלכת אקסום היהודים עברו לגעז והיא הפכה בהדרגה לשפתה של העדה, עד היום בתוך ספרי האורית והתפילות מצויים מילים ומשפטים רבים בשפת האגאו בניגוד לאורית של הנוצרים שהיא בגעז כמעט טהורה. אקסום החלה להתהוות בשטח שמצפון לטקזי (טיגראי), האגאו המקומיים שבאזור נטמעו בתוך אוכלוסיית המהגרים ואימצו את מנהגם כולל היהודים ששכנו שם. עד היום למעשה החבשים המקומיים מכנים הם את יהודי גונדר ויהודי טיגראי בשם "אגאו" לומר שהללו דוברי שפת אגאו ואכן עד למאה ה-19 והחבשיזציה של העדה יהודי אתיופיה דיברו במספר דיאלקטים של שפות אגאו שהעיקריים הם "פלאשניה" ו"קווארניה", עדויות לשפה זו נמצאים בכתבי המיסיונרים ובכתבי פייטלוביץ' ויוסף הלוי, המסיונרי מרטין פלאד אף חיבר מילון פלאשי-אנגלי – אמהרי.

3. התנצרותה של אקסום, הפלטים היהודים מטיגראי והקמת שושלת הגדעונים.

במאה ה-4 מפליג פרומנטיוס יחד עם דודו, ספינתם נטרפה בים מספר אנשים מוצאים אותם והם מובאים לחצר המלוכה באקסום. עם הזמן הוטל על פרומנטיוס שהיה נוצרי על חינוך יורש העצר האקסומי אזנה, כאשר אזנה התבגר הוא הכריז על הנצרות כדת הממלכה ופרומנטיוס נהפך לראש הכנסייה (האבונה) הראשון. באותם ימים ההם בחבש העם היה מחולק בין שני אומנות עבודת האללים והיהדות. היהודים התנגדו למגמת ההתנצרות של הקיסר, מסורת אתיופית גורסת כי חצי מאוכלוסיית הממלכה היו יהודים, פרצה מלחמת אזרחים שלא מצא חן בעיני הקיסר. אותם מורדים יהודים המליכו את פינחס שהיה משבט לוי (המסורת הנוצרית גורסת שהיה משבט יהודה) , הקיסר קרא לאותם מתנגדים יהודים בשם "בית ישראל" שהרי הלו פרשו מבית יהודה (=אקסום) זוהי למעשה הקבלה להתפלגות ממלכת ישראל בתקופת רחבעם. אותם יהודים בסופו של דבר היגרו דרומית לטקזי שם הם היו רוב, פינחס הומלך כמלך היהודים בסמין וייסד את שושלת הגדעונים. אך נראה כח הללו שהיגרו היו אלה שהתנגדו לשלטון, לא כל יהודי טיגראי היגרו דרומית לטקזי והתייחדו עם אחיהם באזור גונדר, חלק מהיהודים שלא מרדו עדיין נשארו בטיגראי.




   
[dodoel]
  המשך   14/02/2010 15:58 

הצטרף בתאריך :
08/12/2009 02:50
4. שיתוף הפעולה היהודי-פגני, ועליית שושלת הזגווה.

לאחר מות הקיסר כלב, אקסום החלה בהתפשטות דרומית לאזורי לסתה ווואג אזורים אלו היו מיושבים באגאו, ההתרחבות עד לנפילתה של הממלכה האקסומית כללה שטחים דרומיים אף יותר כמו אנגוט, שוואה, אמהרה (=וואלו), נראה כי החלק המערבי של חבש לא נשלט על ידי אקסום ושם שכנו יהודי גונדר והאגאו הפגניים, ההתפשטויות אלו גרמו לעמיים המקומיים לאמץ את התרבות החבשית ובייחוד לאגאו.
נפילתה של ממלכת אקסום נוצרה ממספר תהליכים, הראשי שבהם הוא התפשטות האסלאם שסגר על אקסום מבחינה כלכלית, היו גם הגירות של עמים בג'ה לצפון האימפריה שסגר לממלכה את היציאה לים סוף וכן גם המלחמות בין אקסום לאסלאם. שבעוד שהצפון נתון לפלשיות של עמים להתפשטות האסלאם, אקסום פנתה דרומה לכיבוש אזורים לא-נוצריים, השאיפה הזו גרמה ללחימה בניהם לבין האגאו וביתא ישראל. היהודים והאגאו הקימו קואלציה לא נוצרית ברשותה של יהודית מלכת היהודים (בתו של גדעון הרביעי שמת בקרב מול האקסומים). המרד של יהודית גרם להרס רב בממלכה ולבריחתם של שושלת המלוכה, מה שנשאר ממנה אל עבר שוואה, יהודית מלכה במשך 40 שנה על חבש. לאחר מותה ניסו האקסומים להשיב את שלטונם, אך מרה תקלה היימנות שהיה יד ימינו של הקיסר וחותנו רצח אותו וייסד שושלת חדשה, קיסר זה היה הראשון מבין שליטי שושלת האגאו ששלטו על חבש. צאצאי קיסרי אקסום מצאו מקלט בשאווה והתפללו לחזרת לשלטון.

5. המיזוג בין האגאו לחבשים - הופעתם של האמהרים.

כיוון שאזור שוואה – וואלו חיו בו עמי אגאו, אלו אימצו את מנהגי החבשים ותחת שלטון המלכים מהזגווה התחוללה מיזוג בין התרביות והשפות עד שנוצרה השפה האמהרית, השפה הופיעה בחבל ההיסטורי אמהרה (וואלו של היום), בשנת 1270 שליט מקומי שעונה לשם יכונו אמלכ מהאזור שהיה דובר אמהרית הצליח להוריד את שושלת הזגווה מהשלטון וייסד את שושלת בית שלמה שטענה למוצא מהשושלת האקסומית שזו טענה למוצא משלמה המלך. ממלכתו של יכונו אימצה את השפה האמהרית והיא החלה להחליף את הגעז, האמהרית התפשטה עד שכללה את כל שוואה, אמהרה, בגמדר, וואג, לסתה וגוג'אם. שפת הגעז נשארה בלב האזור האקסומי בטיגראי וממנה התפתחה הטיגרית, כך שלמעשה השפה הטיגרית היא צאצאית ישירה של געז של כמו האמהרית המהולה בשפות כושיות. למרות חוזקם הם לא הצליחו לפלוש לאזור של אגם טאנה שבו חיו היהודים דוברי האגאו-געז. היהודים בשלטון עמדה ציון לחמו כנגד האמהרים, אלו שלחו את הראס צאגה כריסטוס וזה השמיד את חילות היהדוים, הקיסר יצחק היה הראשון שפלש לתחומי ההתיישבות היהדות, אך רק בשנת 1624 החלה הלחימה האכזרית כנגד היהודים, הממלכה בסמין נפלה בשנת 1627 והמלך האחרון גדעון הוגלה ויהודים רבים נשחטו. הקיסרים האמהרים הקימו עיר בירה חדשה בלב היישוב היהודי וזכתה לשם "גונדר", תקופה זו ידוע יותר בשם תקופת גונדר, בתקופה זו יהודי אתיופיה השתלבו בקיסרות והחלו לאמץ בהדרגה את השפה האמהרית. אפשר למעשה לומר כי יהודי טאנה-סמין דיברו בשפת אגאו עד לכיבוש האתיופי.




   
[dodoel]
  המשך   15/02/2010 21:12 

הצטרף בתאריך :
08/12/2009 02:50
7. תקופת גונדר, והעלייה הכושלת של אבא מהרי.

בתקופת גונדר מגיע האיטלקי Giacomo Baratti (c.1670) לאתיופיה, עובר בטיגראי ומדווח על היהודים המקומים: "בממלכה הזו של מושל טיגראי, מפוזרים מספר רב של יהודים. הנוצרים מתייחסים אליהם בנימוס רב, מרשים להם לסחור ביניהם, לקטוף את פירות האדמה, להנות מחרות דתית" (Giacomo Baratti, עמ', 109 - 110). נראה כי יהודי טיגראי חיו טוב יותר מיהודי גונדר, בגלל שרוב אוכלוסיית היהודים שכנה בגונדר ולא בטיגראי המחקר בעיקר מתמקד בגונדר ואף המיסיונרים פעלו יותר בגונדר מאשר בטיגראי. ערב העלייה הכושלת של אבא מהרי, היה באזור גונדר התעוררות משיחית. אבא מהרי שכנע כי הגיע הזמן לעלות לירושלים, רבים מהיהודים בגונדר נענו לקריאתו וחלו לצעוד צפונה לכיוון ים סוף, כאשר עברו בטיגראי היהודים המקומים עזרו להם ככל שיכלו ואף היו כאלה שהצטרפו אליהם. חבורה זו הגיע לנהר המארב (גבול אריתריאה - אתיופיה) ושם הנהר לא נפתח (ים סוף דעת מיעוט), אבא מהרי הודיע בעצב כי היהודים עדיין אינם מוכנים לעלייה. חלק מהיהודים עשו את הדרך חזרה לגונדר, וחלק נשארו בקהילות היהודיות בטיגראי ונטמעו בהם. לאחר כמאה שנה צעדו שוב היהודים לארץ ישראל, הפעם אל היו היהודים מטיגראי ולא מגונדר שהקריבו את חייהם להצלחתה. הצלחתם של יהודי טיגראי במעבר הגבול בין אתיופיה לסודאן פתח את "עליית הגונדרים".

7. סיכום.

די לאפליה הפנים עדתית מספיק שאנחנו צריכים להתמודד כנגד הרוב הפרנג' בארץ, ולגונדרים מבנינו מספיק לספר שטויות על יהודי טיגראי, זה מספר יותר על הגונדרים מאשר על הטיגרים ורק מפלג אותנו כקהילה. אנו צריכים להתאחד ולהילחם באפליה ובגזענות בישראל ולא להשליך אותה על עצמנו.

שלכם,
dodoel



   
[חיים00]
  אם בארזים נפלה שלהבת...   18/02/2010 23:07 

הצטרף בתאריך :
18/02/2010 22:28
 
הטענות בדבר אי יהדותם של הטיגרים חסרי בסיס לחלוטין,בעיקר נוכח העובדה שהעלייה הטיגרית שומרת על זיקה חזקה ליהדות באותה מידה של אמונה כשם שהיה עם עלייתה ארצה.איני רואה צורך בכתיבת מגילה הנוגעת לשורשיהם היהודיים של הטיגרים,די לראות את התנהלותם בכל הקשור לדת בכדי להבין שיהדותם אינה מוטלת בספק כלל וכלל.לצערי העליות המאוחרות יותר מאתיופיה(שאגב נמשכות גם כיום) הם אלו אשר יהדותם מוטלת בספק,עלייה זו ע"פ דעתי ודעתם של רבים אחרים(מקרב העדה ומחוצה לה)מונעת ע"י שיקולים כלכליים בלבד,אלו עוברים תהליך גיור פיקטיבי שלאחריו מאבדים כל קשר עם היהדות,ואף לא טורחים להסתיר זאת.צר לי על ממשלתנו שנותנת יד לדבר ויותר מכך צר לי על שמה הטוב של העלייה מאתיופיה.כיום אני ניתקל לא מעט בהערות מרושעות הנוגעות ליהדותי,מקרב האוכלוסיה הצברית.יהדותם של העולים מאתיופיה שהיתה דבר שאמיתותו איננה מוטלת בספק,הלך ונשחק בשנים האחרונות וימשיך להישחק כל עוד תימשך העלייה מאתיופיה.לכל אלו אשר מטילים ספק ביהדותם של העולים הטיגרים אומר זאת-אל תיתנו לנתונים שיקריים להשפיע על צלילות דעתכם,אם לשפוט ע"פ מעשיהם והלך רוחם של העולים הטיגרים מדובר ביהודים כשרים,דבר שלא ניתן לומר על העליות המאוחרות יותר ואף על חלק גדול מהאוכלוסיה הישראלית.



   
[ אורח ] אינדי
  יהודי טגראיי   02/11/2015 14:34 

הצטרף בתאריך :

אני פשוט נידהם מהבורות של אנשים בעדה!.הממלכה היהודית באתיופיה כללה גם את טגראיי.היא הייתה יותר גדולה ממדינת ישראל(כולל סיני) וירדן גם יחד



   
[ אורח ] אינדי
  יהודי טגראיי   02/11/2015 14:34 

הצטרף בתאריך :

אני פשוט נידהם מהבורות של אנשים בעדה!.הממלכה היהודית באתיופיה כללה גם את טגראיי.היא הייתה יותר גדולה ממדינת ישראל(כולל סיני) וירדן גם יחד


   
[dodoel]
  הא?   18/02/2010 23:28 

הצטרף בתאריך :
08/12/2009 02:50
שלום חיים
 
רשמתי את הפוסט הזה לא על מנת להוכיח משהו אלא לומר לאלו הטוענים של "יהדות טיגראי" אין היסטוריה היא לא נכונה. נוסף על זה נראה כי לא הבנת מספר מונחים בסיסים.
 
לגבי המשפט הראשון שלך טוב הייתה עושה עם לא היית רושם אותו, זה יגרור פה וויכוחים בפורום.
 
ישנם שני סוגים של זהות:
 
1. הזהות של יהדות טיגראי לא מוטלת בספק שהרי היא חלק מביתא ישראל
2. ההיסטוריה חשובה במיוחד לאלו שטוענים כי יהדות טיגראי נבנתה רק במאה ה-19
3. במשפט השלישי בטח התכוונת לפלשמורה שהם תחת הקטגוריה של "אנוסים" וכך הרבנות החליטה.
 
אם אתה שם דגש ותוקף את הפלשמורה אל תשכח שבארץ יש כ-1 מיליון עולים מברה"מ לשעבר שמהם כ-300,000 לא יהודים! שחלקם מצהירים יום וליל שימשיכו לשמר את המסורת הפרובוסלבית שלהם (ואף הקימו את "הברית הסלאבית"!). ובהשוואה לפלשמורה שהרי הם כולם בתהליכי גיור להבדיל מאלו שעלו מרוסיה מונים בסביבות ה-30,000 (דו"ח אפרתי), אז לפני שאתה תוקף את הפלשמורה המגויירם תסתכל בחצר האחורית שלך על 300,000 גווים גמורים.
 
בביתא ישראל היסטוריה היא דבר חשוב, והיא ידועה רק למחצה. חוץ מכל אלו אנחנו די מסכימים
 
כל טוב,
dodoel



   
[ אורח ] אריאל טל
  יהדות אריטריאה   26/07/2015 11:13 

הצטרף בתאריך :

קראתי את תיאור יסודות היהדות באיזור אתיופיה וכיבודי [ מאפגניסטאן] אני מוצא חובה לעצמי להגיב.
לאחרונה פגשתי 2 טיגראים ונדהמתי לשמוע מהם על מנהגיהם הדתיים הזהים ליהדות  ואולם הם מכנים את עצמם נוצרים ככל הנראה בטעות.
אני מאוד רוצה לשמוע על הדת של פליטי אריטריאה ואת פרי הדת של האתיופים בהם מכירה ממשלת ישאל.

בברכה, אריאל טל - משפטן



   
[ אורח ] רן גפן
  מנסה ליצור קשר עם dodoel   15/05/2015 13:17 

הצטרף בתאריך :

אם מישהו יוכל לעזור לי לאתר את כותב הפוסט הזה אני אשמח מאוד


   
[ אורח ] אינדי
  לאריאל טל המשפטן   02/11/2015 14:28 

הצטרף בתאריך :

היהדות והיהודים קדמו לנצרות בחבש(הנצרות התקבלה בחבש כדת בשנת 335 לספירה אז תעשה חישוב..).אריתראה היתה מחוז של חבש והאריתראים הטגראים גם הם חבשים.היהודים בחבש השפיעו עמוקות על החבשים שלפני ההתנצרות-למשל ברית מילה ביום השמיני,מנוחה ביום השביעי(אים כי לא כמו היהודים בחבש שהיו במנוחה מוחלטת כולל כול האיסורים שמוזכרים בתורה),לכן זה לא מפתיע.הפורטוגזים שהגיעו לחבש במאה ה-16 עים מטען אנטישמי על מנת לסייע לקיסר אתיופיה במלחמתו במוסלמים כעסו על הקיסר ושאלו אותו למה יש לו מנהגים יהודיים והוא הסביר להם שאלה מנהגים עתיקים שלפני בוא הנצרות לחבש


   
דף : 1     1 |    >>1

[חזרה לפורום]  
מנהלי האתר - ישראל אדנה יסמני, אדנה זואודו 


ישראלים ממוצא אתיופי| יהודי אתיופיה| ביתא ישראל| אתיופים| תרבות אתיופית| מוזיקה אתיופית| נשים אתיופיות| גברים אתיופים, היכרויות אתיופים| קומדיה אתיופית| היסטוריה אתיופית| זמרים אתיופים |
האתר נבנה במערכת 2all בניית אתרים