בניית אתרים
   דף הבית    מזמורי הכהנת    ☺ ניווט מהיר באתר ☺    מערכת האתר     אָבֵרָה מָנְגיסְטוֹ
פורום אתיופים ברשת
æ²³æ
 

•פורום אתיופים ברשת•
[חזרה לפורום]  
מחבר הודעה
[אדנה]
  "על כנפי היונה"   04/11/2010 10:21 

הצטרף בתאריך :
31/10/2006 20:02
 
  אפשר לצפות בתוכנית שהוקרנה בערוץ 1 במוצ"ש האחרון על יהודי אתיופיה, לרגל חג הסגד. התוכנית משלבת את הסרט על "כנפי היונה".  "הבית היהודי", 14.11.09. שידור של שעה. עדיין לא הספקתי לצפות. נראה מעניין.  



   
[hannibal]
  זה מדהים איך ממצאים סיפורים   18/11/2009 11:27 

הצטרף בתאריך :
11/10/2009 10:31
30 שנה ותמיד אותם אנשים. עוד הפעם "הרצל של אתיופיה" (תמוה מאוד - למרות שדוקא שבמובן מסוים בוגלה מזכיר את הרצל אולי ביחסיהם של שניהם לחינוך וליהודים - שני האישים היו רחוק מלהיות מנהיגים שנבחרו על ידם).
 
ולמה להביא את צגה - אי אפשר להביא מישהו רהוט יותר, שיפסיק הדימוי הזה שאחרי 30 שנה עדיין מדברים עברית נוכרית? וחוץ מזה - איפה הדור הצעיר - אולי בגלל זה מדברים כל הזמן על בעיות. כמו לצגה כך גם החוקרים, תמיד מוצאים רק בעיות.
 
גם הטענותת של צגה על יונה בוגלה הם שטויות במיץ - העלייה לא בזכותו. יונה, היה בדעה כמו הפרנג'ים הישראלים, להשאיר את יהודי אתיופיה באתיופיה - זאת הסיבה שהוא לא פעל להביא אותנו לארץ- מה  שמעניין הוא שבשנת 1979 הוא ברח והשאיר את "העם שלו" שם. זה שהוא נסע לנאום מול קהילות יהויות בחו"ל זה היה שימוש פוליטי אחר שלא קשור לעליית יהודי אתיופיה.
 
בכל מקרה - יכול להיות שיונה בוגלה הוא "הרצל של יהודי אתיופיה" - אבל זה לא מחמאה גדולה.
 
לפחות עבור חלק גדול של יהודי אתיופיה פרדה אקלום, שנקרא "משה הקטן", הוא הוא המושיע שהביא לעלייתנו ארצה.



   
[hannibal]
  המצאת מיתוס   18/11/2009 12:15 

הצטרף בתאריך :
11/10/2009 10:31
ללא ספק יש לנו כאן עניין ברור של המצאת מיתוס. ראשית, רק חוקרים בודדים הזכירו את הביקורת החריפה שהיתה כלפי יונה בוגלה בקרב העם. היחידה שכתבה בבירור על כך היא שהונברגר, שעשתה עבודת שהד בוולקה. שם היא מציינת שהמנהיג של האוכלוסיה הוא דווקא קס ברהן (אורי בן ברוך) ולא יונה בוגלה. ושאיש לא רואה את יונה בוגלה מנהיג ושבכלל הוא חי באדיס ושאך בקושי הוא מגיע לכפרים היהודיים. היא טוענת שיש מאבק חריף ביו האוכלוסייה היהודית של הכפרים ויונה בוגלה. חוקר נוסף שכותב על יונה בוגלה, הוא מכנה אותו בשם בדוי, הוא יונתן אבניק שעשה את מחקרו בקרב העולים הראשונים שהגיעו לדרום.
 
הבת של יונה מספרת שאבא שלה היה כל הזמן מחוץ לבית ואפילו ב"תיגרה". היא צודקת יונה בוגלה בא לתגראי (לאחר שטען הרבה שנים שאין שם קהילה יהודית) יחד עם טדסה יעקב. מטרת בואו היתה למנוע את הקמתו של בית הכנסת בעיירה אנדבגונה. למזלם של יהודי תגראי השליט המקומי אמר לשני האורחים הלא רצויים שאם ימנעו את הקמת בית הכנסת הוא יאסור אותם משום שהם נמצאים באדמה המצויה תחת שלטונו.
 
בקיצור, כאשר יחקרו לעומק את הדברים נגלה שהסיפור של יונה בוגלה, למרות שהוא היה אישיות יוצאת מגדר הרגיל, היה גם דמות שנויה מאוד ובמיוחד הריחוק שהיה לו עם יהודי אתיופיה. הוא ללא ספק נתפש מנהיג על ידי הפרנג'ים אבל לא על ידי יהודי אתיופיה. היום כולם אוהבים לספר סיפורים, במיוחד הפרנגים - אנשי הממשל - אוהבים מאוד להעצים את הקשר הישראלי ואת הכאילו סיוע של ישראל להעלאתנו.
 
ודבריה של גאולה כהן הם שקר וכזב. הסוכנות לא עשתה שום עבודה טובה והדעה של ישראל ומנהיגיה היתה ברורה - לא להעלות אותנו ארצה.
 
המעניין הוא שכול האתיופים שמופיעים בסרט קשורים איכשהו ליונה בוגלה ורובם בני משפחה - אם היו שואלים אחרים אולי היה סיפור מאוזן יותר.
 
בקיצור עוד המצאה של מיתוס בחסות הפרנג'ים שנוהגים להאדיר את עצמם ובהם: ראובן מרחב, מיכה פלדמן, גאולה כהן, שרה עינור. מעניין איפה אנשי הממשל הישראלי האלה היו בתקופת היילה סלאסה. הישראלים גם צריכים לדעת שהתחמושת שהיא מסרה למנגסטו היילה מראים הרגה חלק מהמשפחות בתגראי. והמעניין הוא שיהודי תגראי נאלצו לקבור את תרמילי הנפץ בתוך האדמה משום שהיה כתוב עליהם עברית - פחדו שהנוצרים יעשו בהם שפטים אם יתברר שמדובר בתחמושת ישראלית.
 
בקיצור, יהודי תגראי עלו לישראל למורת רוחו של יונה בוגלה והישראלים שנתנו תחמושת למנגסטו היילה מראים.



   
[wark]
  בקשת אנפורמציה על קס ברהן   25/12/2009 01:03 

הצטרף בתאריך :
04/12/2009 21:57
אני אשמח  מאוד  אם תוכלו לתת לי אנפורמציה על קס ברהן, כל דבר, קישורים תמונות, סיפורים...הכל.   
 




g
   
[hannibal]
  עוד דבר מעניין   18/11/2009 12:29 

הצטרף בתאריך :
11/10/2009 10:31
רוב הדוברים האתיופים בסרט שלמדו עברית עוד בצעירותם בבתי הספר של יונה בוגלה והגיעו גם בשנות החמישים לישראל מדברים עברית שאימא שלי שמה אותם בכיס הקטן. ואימא שלי אומנם החלה לימודי א-ב בשירה, ללא שום עזרה של יונה בוגלה, אבל חזרה לכפר לאחר מות אביה מדברת היום עברית שוטפת ורהוטה והיא בסך הכול מנקה בבית ספר. מעניין שיש לה עברית יפה יותר מאלה האתיופים שעובדים בארגונים ישראלים שונים.
 
בסרט אהבתי את הקס המבוגר שמדבר על הגאולה הקרובה לבוא (קס ביוך). גם את אישיותו של יונה אהבתי, אני רק לא אוהב שעשו ממנו "מנהיג של יהודי אתיופיה" כי הוא פשוט  לא היה כזה. הוא ללא ספק נחשב כך על ידי בני משפחות, התלמידים שלו ובעיקר ע"י הפרנג'ים. כי יונה, כך נדמה להם, הוא פרי יציר דמיונם - הרי הלבנים הם אלה שחינכו אותו והוא היה שותף גם לדעתם - להשאיר את האתיופים באתיופיה או לעשות להם טרנספר לאזור בגבול סודן שיעסקו שם בחקלאות. אפילו האחיין של יונה בוגלה אמר בסרט שיונה הגיע אליו כדי שיקח אותו לכפרים - ברור - יונה לא ידע היכן הקסים והכין גרים היהודים, כי הוא גר באדיס אבבה.
 
גם משה בר יודא שביקר אצלו בביתו באדיס בשנות ה50 רומז על ריחוקו של  יונה בוגלה מהכפריים היהודיים.



   
[hannibal]
  עוד משהו מעניין   18/11/2009 12:55 

הצטרף בתאריך :
11/10/2009 10:31
1. מישהו שאל ע"פ מה בחר יונה בוגלה את התלמידים שבאו לכפר בתיה? למשל, מי היו הוריהם? האם היו קרובים ליונה בוגלה? בקיצור מה היתה הפוליטיקה מאחורי בחירת התלמדים.
 
2. עוד דבר מעניין - יונה פתח באסמרה בית ספר.
 
3. המעניין הוא שגם באסמרה וגם אלה שהגיעו ללמוד בישראל היו קבוצה מאזור אחד - אף לא אחד מהם לא היה מתגראי.
 
4. כל הצעירים מתגראי שעלו ארצה הגיעו לבדם-לבדם, בכסף של עצמם, דרך ספינת של חברת אנקודו. חלק מהצעירים באו ללמוד בגודר, אבל שם לא התקבלו ולא היה להם כסף ולכן חזרו לתגראי ומשם לישראל. אחד מהתלמידים המצטיינים חזר מגונדר יחף - הוא מת בדרך מהכשת נחש. כולם זעמו על יונה בוגלה, שלא נתן לו כסף לנסיעה ברכב (זה כתוב אצל ג. אבניק, 1984).
 
כך, שהיתה הרבה פוליטיקה מסריחה באותן שנים לגבי חינוך וחלוקת כסף ישראלי שהגיע רק לאזור גונדר.
 
 
5. יתכן שהתשובה לשאלה מדוע מדינת ישראל, וגם יונה בוגלה, לא עודדו את העלייה בתקופת היילה סלאסה נטועה בעובדה אחת פשוטה. בסרט ראינו קסים עם תליות, מדברים עברית, עם ספרי תורה והלכה יהודית. מי שהגיע לכפרים האלה באותן שנים היה כנראה חושב שהתופעה הזו של שחורים שמדברים ערית והלכה יהודית היא למעשה עוד תופעה לא אותנטית שנוצרה בידי פרנג'ים ולכן לא ראו בזה תופעה יהודית אמיתית, אלא מאמץ של האתיופים להתחזות ליהודים עם ציצית ותלית וכיפה שהיו מנהגים שונים למה שתוארו בידי המסיונרים של סוף המאה ה-19.
 
לכן, אין להתפלא שהישראלים פשוט לא רצו אותנו כי ראו ביהודים המתוארים בסרט כתופעה לא אמיתית אלא המצאה חדשה. יכול להיות שהמסקנות של קפלן גם סייעו לכך. כלומר, היהודים באתיופיה משתנים כל הזמן והם לעולם לא היה דבר מקורי.



   
[hannibal]
  שמתם לב למיכה פלדמן   18/11/2009 13:32 

הצטרף בתאריך :
11/10/2009 10:31
הוא מספר שהוא פגש את יונה בוגלה לפני מבצע משה והיו בארץ כבר חמשת אלפים אתיופים. מעניין? איך זה קרה. יונה בוגלה בא עם בני משפחותו לארץ ודאג לכך?
 
למזלנו, פרדה אקלום ז"ל ברח מהשלטון לביתו של יונה בולגה ושם אשתו יצאה החוצה וקראה לעבר פרדה יזזאו שאם הוא לא יסתלק היא תזמין את המשטרה. פרדה המסכן ברח לגונדר, למשפחת אשתו והם הבריחו אותו לגבול סודאן.
 
 
בזכות שברח מבית יונה בוגלה יהודי אתיופיה החלו לעלות דרך סודן והארועים של אותם ימים עכשיו מומצאים מחדש ע"י משפחת יונה וע"י אנשי הממשל הישראלי. אפילו אשת השגריר המנוח חנן עינור שותפה לכך, היא שכל השנים האלה אכלה מצלחות עשויות זהב, כשילדים יהודים בכפרים מתו משפעת או ממלריה.



   
[hannibal]
  לאדנה   18/11/2009 13:41 

הצטרף בתאריך :
11/10/2009 10:31
הכין ניתן למצוא את הסרט המקורי משנת 68 בלי כל המיתוס הישראלי? מהסרט המקורי אפשר לדלות לפחות מידע אובייקטיבי - לפחות על הסביבה הפיזית ולדלות מידע מהאוכלוסיה הכפרית. אני מניח שלכל סרט יש אג'נדה. אבל עם ניקוי האספקטים הלא-אובקייטיביים ניתן ללמוד על חיי החברה באותם שנים. מעניין אם הסרט צולם גם בכפר וולקה - כי שם יונה בוגלה היה בעימות עם הקס אורי בן ברוך.
 
 
אגב, אתה יכול להגיד לי אם גטהון טלהון, שנזכר בספרה של המומחית לזאר יעל כהנא, נמצא בארץ, או שהוא חי בחו"ל כמו ילדיו של יונה בוגלה.
 



   
[udalit44]
  אכן כן, שמתי לב לנימתו של מיכה פילדמן   19/11/2009 04:07 

הצטרף בתאריך :
13/07/2009 01:17

 ואף לרמיזה ששיגרר , לא בכדי, אני מכירה אותו ואת מירב הדמויות בסרט כולל את הנכדה.
לא רק פילדמן בלבד הוא שחושב שיונה הוא לא משיח העדה או הרצל.
 תתפלאו אך גם בני האמחרה לא ראו אותו כך ואף היו שלא מסמפטים אותו כלל(אולי הפך נביא/משיח במותו)
כמה מתלמדיו שאותם אני מכירה  כתלמידת מכפר בתיה אשר גדלה על סיפור עלייתם של 14 התלמידים.את באליס, יוסף ועוד כמה חברים שלא נמצאים בסרט נתקלתי אופן אישי במפגשים בארץ ובחו"ל של הסכנות היהודית.
 להם יש לומר, אין הרבה דברים טובים לספר על יונה למעט העובדה שהוא הביא אותם לכפר-בתיה,לא מעט מהם יספרו את השתלשלותם ארצה כעלייה שיונה נספח אליה. שכן, מי שהגה את רעיון "שגרירי העדה" היה פטלוביץ' בכדי לייסד בתי ספר ובתי כנסת באתיופיה. ולא בכדי שיישתלבו בארץ, אלא בכד שיחזרו לאתיופיה כשגרירים- והם , מיותר לציין הרגישו מרומים. יונה היה רק הערוץ המקרי לעלייתם- אשר אותו הם רואים כמי שהונה אותם.
עוד יואמרו החברים אופ-דה רקורד, שפילוג העדתי בקרב ביתא ישראל תיגרים+וולקוטות/אמהריים התחיל מיונה.
למעשה האוכלוסיה משתנה ומוגדרת "לפני יונה בוגלה" ו"אחרי יונה בוגלה" עוד מאתיופיה - כך שהוא דומה יותר ל-ישו מאשר להרצל.
נגעו נגיעה קטנה ולא הרחיבו- בתקופת האנטי יונה, תופעה שהתקיימה בקרב כל העולים שעלו לפני 84' שיונה התעלם מהם, מהם אחוזים גבוהים של יהודיי תיגריי ו-וו'לקייט אך לא מעט אמחרו.
אליהם הצטרפו הקאסים השובתים ב-85' שכן, ראו ביונה מוסדי- לכן לא המשיך אליס את סיפור הגעתו להפגנה.

 לו הייתה תלוייה עלייתם של יהודי תיגריי ו-וולקייט ביונה- לא היינו עולים בכלל(על"פי דיווחה של בת משפחתו, אשר לא ידעה שאני ממוצא תיגרי). שכן, הם סוברים שהם אלו ששרפו את בתי הספר(שבמקרים אחרים הכריזו שאלו היו בתי כנסת ומי שמסוגל לשרוף בתי כנסת לא יהודי, לפיכך הם לא יהודים).
עלייתם של היהודים מביתא ישראל משנות ה-50 המאוחרות, בשנות השבעים ועד 84' תיגרים/וולקטות/ואמחרים למעט 14 התלמידים, הייתה ללא סיוע יונה. ולמעה אפשר לומר למרות יונה.
שכן, הוא ניסה לא פעם למנוע את עלייתם. מי שאחראי למעשה לעלייה של שנות השמונים המוקדמות ופתח את שערי העלייה דרך סודן עד לעלייה של מבצע משה. היה לא פחות ולא יותר פרדה אקלום ז"ל!
את הממשק המפלה לעלייתם של ה"לא אמחרו" אנחנו רואים עד היום, מאז עלייתנו, מאז קיבלו יונה וחבריו, נתח ארי במונופול העלייה, הופסקה עלייתם של יהודי טיגראי.
ולא מזמן זכינו לכתבה בYNET המתעדת את עיקוב עלייתם של 2,000 משפחות תיגריות- בטענה שהם לא יהודים- כי אין תיגרים יהודים!

אוקיי, התעלמתם מעלייתנו, מהעובדה שאנחנו כאן כבר 30 שנה ויותר , אתם מסרבים להעלות את משפחתינו ארצה.
אבל יכולים לקחת קרדיט על העלייה שלנו, ולספר סיפורי סבתא בגין בתי ספר ובתי כנסת שפתחתם באזורינו באתיופיה.
מדוע זה לא מתחבר לי?
 אולי בשל העובדה שאמרתם שהתיגרים הם אלו ששרפו את בתי הספר של יונה, כתגובה לכך שחמד את הכספים ולא פתח מוסדות במחוזות טיגריי?
והלאה לכם דוגמא ליעל שיהודי טיגראי אף נהרו למחוזות גונדר בכדי ללמוד.
 לו יוסדו בתי ספר יהודים באזורם הם היו הולכים ברגל עד לאיזורכם?
לו הייתם מקבלים את אותם ילדים שהעלו אבק על גופם מהדרך הארוכה, לו הייתם מציעים אוכל ושתייה כפי שנהוג בתרבותינו(האתיופית), יתרה מזו כמנהג אברהם אבינו.אולי הסיפור היה נגמר אחרת.
ואולי הייתם מתרגשת מהסרט שערוך כ"כ יפה. ואולי יונה היה הפך ל"הרצל". וכיוון שהיסטורה אי אפשר לשכתב מחדש- כפי שאתם מנסים לעשות בתסריטכם, אזי מאמצכם הוא מוכפל.
 




   
[hannibal]
  צגה ושלמה מולה אותו סיפור   18/11/2009 13:55 

הצטרף בתאריך :
11/10/2009 10:31
בליל ההמצאות של צגה מלקו מדהים. התיאורים המומצאים שלה לא נופלים מהמצאות של הקליפ שעשה לנו שלמה מולה.
 
כמה פנינים:
"געז זה שפה עתיקה של אמהרית"
"אלפי שנים חגגנו אותו"
"אני ילידת עיר"
"הדור הצעיר אוכלים שותים על המקום"
"יותר מעשירם שנה אננו חוגגים"
"יונה בוגלה והוא המון תרם לקחילה, הקחילה הגיעה לישראל בזכותו בהתמדה שלו"
 
 
אתם יכולים להוסיף עוד גיבובים שאתם מוצאים בסרט.
 
זגה אלופה בשפה האמהרית, אולי בגלל שהיא גדלה בעיר, אבל עברית שפה קשה עבורה גם אחרי 25 שנים בארץ בנוסף, יש לה את הביטחון הדרוש בישראל, אבל היא מנצלת את הביטחון הזה כדי להמציא סיפורים.
 
 
 



   
[אדנה]
  זה גם מה שעבר לי בזמן הצפיה.   18/11/2009 14:45 

הצטרף בתאריך :
31/10/2006 20:02
 
איך אפשר להשיג את הסרט שמופיע שם כ'פלשים', מ-68? הוא נראה מעניין ומבטיח, בעיקר כי נראה שנעשה על ידי אמריקאים יהודים. ונעשה גם לפני שהסיפור החד ממדי של הגעה לישראל והתעצב סופית והתקבע להיות מה שידוע היום כ"סיפור עלית יהודי אתיופיה". לגבי גטהון טלהון - לא יודע. לגבי הסרט אני אחפש, אם אמצא אפרסום אותו, או דרכים להשיג אותו בפורום.  



   
[hannibal]
  שקר וכזב   19/11/2009 13:51 

הצטרף בתאריך :
11/10/2009 10:31
ראשית, לא צריך לקחת ברצינות את אמירותיו של פלדמן. האיש הזה הוא הביטוי הכי גדול לניצול ולחיפצון של יהודי אתיופיה. אחרים רק מדברים האיש הזה מבצע הלכה למעשה. אולי מתישהו יבררו את הקשר שלו לעליית יהודי אתיופיה. הוא צבר כל כך הרבה כוח שאיש לא מבקר אותו (יותר נכון, איש לא חוקר אותו).
 
לגבי השקרים של בנותיו של יונה בוגלה או משפחתו המורחבת.
 
1. שריפת בית הספר באוזבה יכול להתרחש משני גורמים עיקריים ולשניהם התנגדות:
א. כעס פנימי מקומי שהונהג ע"י הקסים. זה ידוע שרבים מאזור גונדר (אלה שהיו רחוקים מאמבובר) ראו ביונה איש ריב ומדון.
ב. גורמים מחוץ לקהילה היהודית - הנוצרים. בדקתי ונאמר לי שאת בית הספר שרפו אכן נוצרים.
 
 
הניסיון למצוא את האשם בתלמידים שהגיעו מתגראי היא רשעות. גם ככה אלה סבלו לחיות בגונדר ללא תמיכה משפחתית, חלקם ממש רעבו ועזבו את בית הספר. אפילו חלק מהמורים התגרים שלימדו שם נמצאו בקשיים בגלל השבטיות שאפיינה את גונדר באותה תקופה. מי שהסתדר שם היו אולי שני תלמידים תיגירם (שאחר כך המשיכו גם לאסמרה) שהיתה להם משפחה באזור (אבא גיורגיס). שניהם גם היו קשורים איכשהו לבוגלה האב, דרך נישואין.
 
יתכן שהבת של יונה חושבת שיהודי תגראי לא היו עולים לישראל מפני שירשה זאת מאביה, שלאורך שנים טען כי אין בתגראי יהודים (עד שקסלר, גרשון לוי וחזי עובדיה, מצאו שכן יש יהודים בתגראי).למעשה, התלמידים התגירים שנסעו ללמוד בגונדר נכפו על יונה בוגלה.
 
לגבי השריפה - יתכן שהבנות של יונה בוגלה מבלבלות בין שריפת הבית של פיטלוביץ בתל אביב ובית הספר באוזבה. יתכן גם שהן נושאות עימן פוסט-טראומה מהסיפור התגרי.שכן הן צרחו וצווחו בקטטה הגדולה בשנות השמונים בת"א - בבחירות להתאחדות עולי אתיופיה. שם הן ראו כיצד קומץ תיגירם, רק בידיים, ללא אבנים ובקבוקים (שהאמהרים הביאו מבעוד מועד בתיקם לפני הכנס) מפצחים לגזרים את החברים שלהם. מישהו סיפר לי שהפגיעות היו בעיקר תוצאתיות: רבים מהחברים של בנות יונה - פשוט קפצו דרך החלון מפחד התגרים.
 
אז יתכן שהמחזה הזה מביא אותן להמשיך לפחד ולראות בתגרים בעיה. המעניין הוא איך הבת של יונה שחיה באדיס מתייחסת לעובדה שמי שמנהלים את אתיופיה הם תיגרים. מעניין אם היא מקללת כל פעם שהיא רואה תיגרים, בכלל הייתי רוצה לעשות מחקר על משפחת יונה והיחס שלהם לתיגירם ולתגראי. זה יכול להיות מחקר מעניין מאוד.
ועוד מעניין, האם מישהו מצאצי יונה התחתן עם תיגירים.
 
לגבי התלמידים התגירים בגונדר. לאחר שנשרף בית הספר חזרו לתגראי (חוץ משני האחים שהיתה להם סבתא באבא גיורגיס) ומשם לישראל דרך אסמרה. המצחיק הוא שהתגירים הוציאו את העצבים שלהם באותו כנס בת"א שבו שהו גם שתי בנותיו של יונה, שהיו אז עולות חדשות. וכל הדברים רשומים אצל גונתן אבניק, 1984. מאיפה לי לדעת. הרי רק פרנג'ים מסוגלים לדעת ולהיות בעלי סמכות.



   
[hannibal]
  ליונה והרצל יש הרבה מהמשותף   18/11/2009 14:37 

הצטרף בתאריך :
11/10/2009 10:31
1. שניהם היו משכילים
2. שניהם התרחקו מהעם היהודי
3. שניהם היו חילוניים וראו ביהדות דבר ארכאי
4. שניהם הפכו לגיבורים, למרות שבמציאות איש לא בחר בהם להיות מנהיגים ולא היו מנהיגים
5. שניהם "גילו" את ישראל או העם הסיפור היהודי שלהם רק בסוף, כאשר נרדפו מבחינה פוליטית (זו הסיבה שיונה עלה לישראל עם משפחתו). הרצל הושפע ממשפט דרייפוס (כאשר שימש עיתונאי) וכאשר האנטישמיים הגדירו גם אותו, למורת רוחו, כחלק מהעם היהודי.
 
6. שניהם התבוללו בקרב האוכלוסיה הנוכרית לא רק מבחינה תרבותית, אלא גנטית (המבין יבין, ואפשר לראות זאת בבירור בסרט).
 
אז זה נכון. יונה בוגלה היה הוא באמת "הרצל של יהודי אתיופיה", כי לשניהם יש סיפור משותף, אולי בגלל זה אנשי הממשל הישראלי כל כך אוהבים לעשות השוואה זו. בוא נאמר, שהרצל היא דמות מאוד בעייתי בסיפור היהודי. הרצל היה אנטישמי. אם אדם לא יהודי היה כותב את "מדינת היהודים" היה סוגרים אותו מאחרוי סורג ובריח באשמה של חיבור מסמך אנטישמי.
 
לכן, הייתי רוצה שיתנו ליונה בוגלה תואר אחר: המשכיל ביותר של יהדות אתיופיה" והאיש שדרכו ראו הפרנג'ים את יהודי אתיופיה.
 
המעניין הוא האופן שיונה בוגלה מתאר את הפעם הראשונה שהוא ראה איש לבן (כנראה את פיטלוביץ). החוקרים הפרנג'ים חושבים שסקרנות וחקריה יוצאת רק מהם. התיאור של יונה בוגלה הוא חובק את כל האתיופים: עבורם פרנג'ים הם "בובה שהולכת הנה והנה". ושפת הגוף של אבא יונה כל כך מרשימה ואמיתית, הוא אף נבוך מעט מאמרית האמת: שפרנג'ים נדמו לנו וגם היום כשנגולית. הרי ממתי שי בני אדם לבנים? זה מתווסף להרבה סטריאוטיפים שמתישהו צריך לספר לחוקרים הפרנג'ים - האופן המגוחך שהאתיופים רואים את הפרנג'ים, בניגוד לאופן שהם מציירים אותנו - כלי משחק פאסיבי שלא מתבונן בסביבתו. כולה "בובה שהולכת הנה והנה", יפה תיאר אבא יונה.
 
 
 



   
[hannibal]
  הדברים של אנשי הממשל חשובים מאוד   18/11/2009 15:17 

הצטרף בתאריך :
11/10/2009 10:31
יהודי אתיופיה היו נתונים לסחיטה פוליטית, הן מצד הישראלים והן מצד היילה סלאסה ומנגסטו היילה מריאם.
 
דבריו של לובראני מענינים במיוחד. שמיר אמר לו שבענייני כסף להבאת יהודי אתיופיה שיפנה אל האמריקאיים שהם אחראים להבאת האתיופים. אפשר להיזכר מה נאמר ליוצרי הסרט לפני נסיעתם לאתיופיה: לא לעודד את האתיופים לעלות לישראל. היא טענה שהאיש היה דמות בכירה מאוד, אולי שגריר ישראל באתיופיה באותן שנים (מי היה השגריר אז?).
 
ודבריה של גאולה כהן הם ממש דברי בלע וסילוף של ההיסטוריה . זה לא מפתיע אנשי בית"ר תמיד דיברו שטוות. דבריה על פעילות הסוכנות סותרים לחלוטין את המציאות ואת הדברים הגזעניים שנאמרו ע"י בכיריה ובראש יו"ר הסוכנות דאז, אז שאנשי הממשל הגזעני בישראל לא יבלבלו את המוח. אנחנו יודעים טוב מאוד מה היה ובעתיד כולם ידעו שישראל מעולם לא רצתה כאן אתיופים ולכל היותר פעיליה באתיופיה, שבאו בעיקר לעזור לממשל האתיופי שם, ביקשו רק לנצל את האתיופים היהודים שם שיהוו עבורה גשר לפיעלות ביטחונית. בשום פנים ואופן רשת אורט לא באה באמת לעזור ליהודים, את רוב פעולותיה עשתה למען הממשל האתיופי. אם דבריה של גאולה כהן הן אמת - אז איך היא מסבירה את העובדה כי למרות היחסים המצוינים של ישראל עם הממשל האתיופי (כל המרואיינים השחצנים אמרו זאת בסרט) לא נקפו אצבע כדי לעלות את היהודים.
 
ואתם מאמינים לאנשי הממשל הישראלי? אם היו רוצים יכלו להעלות גם את כל 50 שבטי האורומו ביום אחד - הם לא רצו, זו הסיבה האמיתית.



   
[hannibal]
  בעיות תירגום בסרט   18/11/2009 15:56 

הצטרף בתאריך :
11/10/2009 10:31
לפי דבריו של אחיינו של יונה בוגלה (הבן של מקונן בוגלה) מספר כיצד חיכו ליונה בוגלה בשדה התעופה "אבא נגה" (ע"ש ראס אלולה אבא נגה). כאשר יונה פוגש את אחיו, הוא נשאל  עלידו אם הגיע לגור בגונדר ואז משיב יונה בוגלה: "לא, באתי כדי שתקח אותי למקום בוא אוכל לפגוש קסים". התשובה הזו מסולפת בתרגום הסרט.
 
גם הפוליטיקה של האחיין מעניינת. הוא מספר כי אבא יונה לא הגיע אל גונדר או אל הערים אלא ביקש לרדת אל הכפרים. סליחה, ממתי חיו יהודי בערים?
 
עוד דבר.
 
בנו של יונה בוגלה, איסיאס יונה, שחי בקנדה מספר כי אביו עזב את עבודתו הבכירה במשרד החינוך של היילה סלאסה בשל מצוקת אחיו ופעילות המסיון. סליחה סליחה מר איסאיס, פעילות מסיונרית? בשנות החמישים? אולי היו סיבות אחרות לעזיבתו? אולי משרה מכובדת אצל הסכונות היהודית נראתה קורצת יותר?
 
אני מציע לכל מספרי הסיפור להרגע קצת. אבא יונה באמת איש חשוב אבל לא צריך לסרס את ההיסטוריה. בנו גם לא מספר שבתקופה האיטלקית אבא יונה ברח לאזור וולגה, אזור של האורמו. למה הוא לא הסתתר בקרב בני עמו, למה למשל לא בא לתגראי? למה לא ברח לאזור וולו, קוארה, תמביין? למה דווקא אל שבטי האורומו, וולגה?
 
אולי בגלל שאבא יונה היה רחוק מאוד מעמו - יהודי אתיופיה ובגלל תפישתו שאין כלל יהודים מצפון לגונדר. אבא יונה היה רחוק מהדת ומצוות וההלכה היהודית הייתה רחוקה ממנו כרחוק המרכז האמהרי מאסמרה. בההקשר הזה הוא אכן דומה להפליא להרצל.
 
 
אני בעיקר אוהב את אבא יונה ותפישתו שפרנג'ים הם בובה שהולכת "אנה ואנה". אין ספק /שהיה דמות מוכשרת ומשכילה אבל לא צריך בכוח להפוך אותו למנהיג - לא יתכן שיהיה מנהיג ללא עם. זה שפרנג'ים, שלדעתו הם בובות, הפכו אותו להיות כזה רק מצביע שהן בובות (אשנגלית) עם כוח. 
 
 
 



   
[Nadav33]
  תודה לתזתה על הסרט   19/11/2009 00:36 

הצטרף בתאריך :
31/10/2006 20:36
ונקווה לעוד סרטים מעניינים כאלו. יש חשיבות תדמיתית לסרטים כאלו. יש ערך היסטורי לסרט וערך חינוכי לצעירי הקהילה.
 
גם תודה לחניבעל על "צרור" הביקורות. בהחלט, בביקורותיך ישנם דברים בגו.
 
לגבי יונה בוגלה- הוא מעניין . ולא בגלל שהיה כאילו "מנהיג הקהילה" (מה שלא כל כך נכון). אלא, בגלל מסלול חייו.
 
מפעם לפעם יצא לי לחשוב על ילדים שעזבו את בית הוריהם ונסעו ללמוד בחו"ל. מעניין מה הם הרגישו. האם היתה להם ילדות מאושרת מחוץ לכפר ?  אני בספק. מילא, הקבוצה בכפר בתיה. הם הרי היו קבוצה. אבל, לחשוב על בודדים שהיו לבד בחו"ל במדינה זרה- זה נראה סיפור עצוב ובודד.
 
 



   
[hannibal]
  אני תמיד תוהה   19/11/2009 12:08 

הצטרף בתאריך :
11/10/2009 10:31
איך יוצרים אתיופים, אפילו מוכשרים מאוד, משתפים פעולה בצורה כל כך ברורה עם הסיפור של "אתוס ההצלה". תגידו אתם תרנגולות, אין לכם קצת שכל בראש, אתם לא מבינים שהפרנג'ים מנצלים ומשתמשים בכם, מה לא ברור כאן?
 
למשל, הסרט הזה של תזתה, שאין לי מושג מי זו, הוא פשוט דוגמא מצוינת. לקחו סרט ישן שנוצר באג'נדה מסוימת ובהפוך על הפוך הוא הפך להיות סיפור גבורה ישראלי - כל הדוברים הם אנשי הממשל הצבאי והפקידותי של ישראל באותן שנים. הם, שכל השנים האלה נהנו מקירבה לקיסר ולמנעמי האדנות, הם - שלא נקפו וגם הזהירו לא לעודד את הפלאשים, הם - הם - פתאום מספרים כי הישראלים קשורים להצלתנו. זה נכון שהם עושים זאת תחת סיפור כיסוי - יונה בוגלה - שהיה "אחד מהם". האמת, אבא יונה לא היה "אחד מהם". הוא היה משכיל (מה אנשי צבא מבינים בהשכלה?), הרבה יותר אירופאי והרבה יותר אשכנזי מהם. למעשה אי אפשר כלל להשוות בין אבא יונה וחבורת הפרנג'ים המתלהבים שהופיעה בסרט: מיכה פלדמן, שרה עינור, ראובן מרחב  ואורי לובראני. כאן צריך להזכיר שלא כולם סובלים מתסביך האדון והאירופאי הכובש והמתנשא. לדוגמא, שלמה הילל, פרופ' קורינאלדי וחזי עובדיה. לדעתי, צריך להעניק לאישים אלה פרס יקירי יהדות אתיופיה.
 
ושוב אני חייב לציין את גאולה כהן. המקרה שלה מתאר בדיוק את מה שאני אומר. אני לא מבין למה בכלל הביאו אותה (לרמוז למנחם בגין, או בגלל שחלק מהאתיופים ששהו אז פנו אליה?). מעניין איך הגב' גאולה כהן מסלפת את כל העובדות והמדיניות של הסוכנות. לזה בדיוק אני מתכוון כאשר אני אומר שאתיופים כמו תזטה משתפים פעולה והשד יודע האם זה בגלל טיפשות או ממניעים של פרנסה.
 
בצורה דומה אנו רואים יוצרי סרטים אתיופיים שממשיכים את הסיפור הישראלי - עבורם יש רק בעיות, הם נשאבים אל השולי, כמו החוקרים, גם אלה (שרק מעט מהם אפשר להגדיר כבמאים) מתעסקים רק בשולי ובמה שהציבור הישראלי רוצה שיספרו לו. לא אתפלא שבעתיד נראה סרט, כמובן על סודן, שבו נצפה בציפור מתכת גדולה שמתעופפת לה ברחבי גונדר ואז כל הילדים יוצאים ורודפים אחריה תוך שהם שרים "שימלה שימלה".
 
צריך ומהר להשתחרר מהרומנטיקה הזו ובעיקר שהאתיופים יבינו כבר שהפרנג'ים חוגגים עליהם.
 
מוזר, אני יכול להצביע אולי על עשרה אתיופים שהבינו שהפרנג'ים לסוגיהם עסוקים בניצול ובמציאת תעסוקה עתידית על גבנו? אני כל פעם תוהה מחדש על כך. במיוחד אני משתומם מהאתיופים שנמצאים בפקדיות השונה ואני שואל איך הם יכולים לישון בלילה. רק הכיסא חשוב?
 
מישהו יכול להסביר לי ת'תופעה הזאתי? דווקא צעירים משכילים (לא בוגרי עבודה סוציאלית או אנתרופולוגיה יישומית. אלה לא נחשבים אצלי משכילים, עם כל הכבוד לתחום. בוגר פילוסופיה, למשל, נחשב משכיל בעיניי).
 
אני מקווה שיום יבוא ואפגוש יותר צעירים אתיופים עם חוש ביקורת ובעיקר חוט שידרה ולא פקידים שאומרים אמן לכל פרנג'י שמנהל אותם.
 
 
 
 



   
[hannibal]
  פסקול הסרט נפלא - היכן ניתן למצוא אותו?   30/12/2009 11:11 

הצטרף בתאריך :
11/10/2009 10:31

בעתיד, הייתי רוצה לראות סרט עם פרספקטיבה אתיופית, גם שיש בה אלמנט ביקורתי. למשל, למה על פניו של מתי אליאס יש אי-נוחות, למה בנות יונה גרות באדיס ולמה רותי יונה תמיד קשה לה עם הכינוי העם שהיא שייכת אליו, למשל: היא אומרת "יאתיופיה פ...ואז מתקנת ל"יהודוצ'".  יש עוד הרבה פרספקטיבה חסרה וכדי לתקן זאת צריך להוציא את סיפור "אתוס ההצלה" באמצעות מחיקת המרואיינים הפרנג'ים ואז כאשר המרואיינים יהיו מכל קצוות אתיופיה, מתגראי, מוולו ומטקזה אז נקבל תמונה שלמה יותר של קורות יהודי אתיופיה בדורות האחרונים. אין ספק שאבא יונה היה אישיות יוצאת מגדר הרגיל. הוא היה איש עניו אך עם זאת, היו לו גם טעויות. זה טבעי הוא הרי בנאדם. הבעיה היא לא אבא יונה, אלא האופן שמספרים אותו. אני בטוח שאבא יונה היה מודה בחלק מהטעויות שעשה. אשר לפסקול הסרט, מישהו יודע היכן יתן למצוא אותו?

נ.ב, מעניין כמה ילדים וחולים היה ניתן להציל ממכירת צלחת זהב אחת, ששימשה את הקיסר היילה סלאסה? או כמה בתי ספר היה ניתן לפתוח מהאוכל שבשלו לכלב הקטן של קיסר רודן זה? רק בגלל שהפקידות הישראלית סונוורה ממנעמי הקיסרות האתיופית באה לנו שאות יהדות אתיופיה - אלפים מתים: ילדים, נשים וזקנים שנקברו בדרך לסודן ובתוכה. יוהרה של אותם פקידים ועכשיו הם גם רוצים לשכתב את ההיסטוריה לטבתם, פשוט חוצפה אירו-יהודית.




   
[ אורח ] צורי
  חניבעל   03/11/2016 11:23 

הצטרף בתאריך :

אתה יורה בצרורות וטעון מאד רגשית
קח אויר, תציג את עצמך ואז תתחיל ....
כרגע אתה על תקן אכלו לי שתו לי ומרוב רעש לא לא שומעים אותך
לפעמים אדם לא יודע להתמודד עם מידע\ מידע רב שמציף אותו וזה מצבך.
אתה לא קובע מי משכיל ומי לא 
עשיתה משהו בחיים שלך לטובת הקהילה ? ספר לנו.
קל לדבר על אחרים.




   
דף : 1     1 |    >>1

[חזרה לפורום]  
מנהלי האתר - ישראל אדנה יסמני, אדנה זואודו 


ישראלים ממוצא אתיופי| יהודי אתיופיה| ביתא ישראל| אתיופים| תרבות אתיופית| מוזיקה אתיופית| נשים אתיופיות| גברים אתיופים, היכרויות אתיופים| קומדיה אתיופית| היסטוריה אתיופית| זמרים אתיופים |